A hatékony online megjelenés alapjai I.
A weboldalépítésről egyszerűen

Budapest, 2020. október 22.

Egy modern, jól működő kkv számára a hatékony online jelenlét ma már elengedhetetlen a sikerhez. A Digiméter elnevezésű, a koronavírus hatását vizsgáló hazai kutatás szerint a kkv-k digitalizációját jelentős mértékben lassítja a szaktudás hiánya. A válaszadó vállalkozások kétharmada igényelne plusz szakmai segítséget digitális témakörben, így többek között a honlapfejlesztésben, a közösségi média csatornák használatában és az online marketingben is. Kérdés-válasz sorozatunkban most a weboldalépítés dilemmáit járjuk körül.

A jó weboldal a digitális működés alapja

A céges weblap a vállalkozás digitális kapuja, és nem csak azért, mert az ügyfelek jó eséllyel ezen keresztül találnak utat a termékkínálathoz. Valójában minden más, az online megjelenéshez szükséges funkció is erre épülhet: legyen szó egy jól pörgő webshopról, kapcsolódó online marketingről, vagy a közösségi média kommunikációról. De miért van szüksége egy vállalkozásnak honlapra? És mi kell a létrehozásához? Tárhely legyen mögötte vagy felhő? A következő összefoglalóból megtudhatjuk, hogyan érdemes elindulni.

 K: Mit takar pontosan az online megjelenés? Én már levelezek az ügyfeleimmel, az nem elég?

V: A levelezés valóban a céges működés alapja, hiszen lehetővé teszi az online kapcsolatteremtést és a korlátok nélküli kommunikációt. Éppen ezért fontos, hogy mindenképp legyen – lehetőleg a weboldal domain nevéhez kapcsolódó – céges e-mail címünk is. Sokkal biztonságosabb és hitelesebb is, mint egy ingyenes gmail vagy egy freemail fiók. Érdemes összehangolni a külső és belső levelezést, ennek megfelelően eldönteni, hogy saját e-mail szervert szeretnénk-e vagy külső szolgáltatást veszünk igénybe, és nagyon pontosan meghatározni, hogy ki és milyen feltételekkel férhet hozzá, hiszen sok esetben akár üzleti titkokat is közvetíthetünk ezen az online csatornán.  

Az online megjelenésnek ugyanakkor számos eleme van a levelezésen túl, kezdve a vállalati weboldaltól a webshopon át a közösségi média csatornákig vagy az online marketingig. Minden látható aktivitás a virtuális térben hozzáadhat a márka üzleti értékéhez attól függően, hogy meg tudja-e szólítani vele a kívánt célközönséget. Természetesen egy kisebb vagy a szolgáltatások nagy részét a fizikai térben bonyolító vállalkozásnak nem kell rögtön a digitális szolgáltatások teljes palettájával rendelkeznie (bár ez is egy opció), mégis az online jelenlét biztosításával csak nyerhetünk: többen szerezhetnek tudomást a cégről, illetve az interneten időbeli-térbeli korlátlanságának köszönhetően jóval nagyobb ügyfélbázist szolgálhatunk ki.  

 K: Rendben, értem, szükségem van egy weboldalra. Meg tudom csinálni egyedül vagy kell hozzá szakember? Mibe kerül?

V: Egy weboldal létrehozása kétségtelenül idő-, pénz- és (szak)tudásigényes folyamat, de érdemes fokozott figyelmet és szakértelmet szánni rá, mert egy jó céges oldal kiindulópont lehet számos további online tevékenységhez. Ez egy kezdőlépés a digitális transzformáció útján. Hosszú távon a kezdeti plusz befektetés sokszorosa is megtérülhet.

Az is igaz, hogy sok minden megoldható „házon belül”: első lépésként érdemes végiggondolni, hogy milyen célra szeretnénk használni a weboldalt, milyen funkciók legyenek rajta, illetve, hogy milyen üzenet, tartalom kerüljön rá. De a megvalósítást már szakember bevonásával érdemes végezni: ilyen például a szükséges infrastruktúra kialakítsa, annak a kérdése, hogy milyen tárhely kapcsolódjon hozzá, vagy például a design kérdése. Egy szakértő felhőszolgáltató például nem csak infrastruktúrát, de akár olyan sablonokat, előre kialakított megoldásokat is kínál, amelynek alkalmazásához csak minimális segítség kell. Ha első lépésben nem kívánunk nagyon bonyolult weboldalt létrehozni, ezek is tökéletesen megfelelhetnek.

Amiről viszont semmiképp se feledkezzünk meg, az az adatbiztonság! Mivel a weboldalon várhatóan sokan megfordulnak majd, sőt, akár üzleti tranzakciókat is folytatunk rajta, mindennél fontosabb, hogy gondoskodjunk az adatok megfelelő védelméről. Emberi hanyagság, vagy akár egy rosszindulatú kibertámadás miatt is sérülhetnek vagy veszhetnek el adatok, ami komoly anyagi kárt jelenthet. Ráadásul az illetéktelen kézbe került adatokkal könnyen vissza is élhetnek. A védelem kialakításában szintén segítséget nyújthat egy szakértő partner.

 K: Mit kell tudnia egy jó weboldalnak? Mire érdemes figyelni?

V: A weboldal a vállalkozás digitális névjegye, így első és legfontosabb teendő a jó domain név regisztrálása, vagyis olyan webcím, ami a lehető legegyértelműbben mutatja be vállalkozásunkat, szolgáltatásunkat, termékünket, hiszen ez az első dolog, amivel a potenciális ügyfél találkozik. A vállalkozás jellege és működési területe szerint más-más végződésből, választhatunk. A legnépszerűbbek a .HU, .EU, .COM elnevezések, de speciális végződést is választhatunk, mint például a .ONLINE, .WEBSITE, .STORE vagy .CLOUD. Ráadásul a magyar nyelvet jellegzetessé tevő ékezetek sem jelenthetnek már problémát a domain választásakor.

Az  online működés lényege, hogy maximálisan a vállalkozás igényeihez alakítható. A weboldalon nem csak szöveget és videókat helyezhetünk el, de összeköthetjük a közösségi média csatornákkal, vagy egy felhőben működő boltot is létrehozhatunk az oldalhoz kapcsoltan, ahol a megrendeléstől, a fizetési folyamaton át a szállításig már minden digitalizált.

De olyan interaktív szolgáltatásokat is rendelhetünk hozzá, mint például a chatbot, egy mesterséges intelligencia által működtetett, az emberi beszélgetést szimuláló alkalmazás, amely válaszol az ügyfelek kérdésire. S mindezt szinte teljesen automatikusan.  

 K: A szolgáltató azt ajánlotta, hogy webtárhely helyett inkább felhő-alapú szervermegoldást válasszak. Fogadjam meg a tanácsát?   

V: Igen, sok esetben érdemesebb felhőben gondolkodni. A felhő alapú tárhelyszolgáltatások ugyanis gyorsan és könnyen bővíthetők. Ha például karácsony előtt a webshop forgalma váratlanul megnövekedne, akkor ezt az infrastruktúra is szinte azonnal támogatni tudja, még a teljesítményben sem kell kompromisszumokat kötni. Az aktuális forgalmi adatokhoz mérten képes a szerver főbb paramétereit – vCPU, memória, tárhely mérete – növelni vagy csökkenteni, továbbá valós időben követheti az erőforrások kihasználtságát a beépített ingyenes monitoring funkciónak köszönhetően. Sőt, az adataink is nagyobb biztonságot élveznek és egy esetleges adatvesztés esetén gyorsan helyreállíthatók. Erre különböző automatizmusokat kínál a legtöbb szolgáltató, ám sok esetben a kiegészítő szolgáltatásként felfogható Cloud Backupot is érdemes bekonfigurálni aszerint, hogy mekkora mennyiségű adatot milyen rendszerességgel szeretnénk menteni.

 K: Ha már működik a weboldal, akkor készen áll a vállalkozásom a jövőre?

V: Gyakori tévhit, hogy az online megoldásokat elég kialakítani vagy telepíteni, utána azok maguktól működnek. Ezek a megoldások épp attól innovatívak, hogy számos további lehetőséget biztosítanak a fejlődésre. Bár a technológiának köszönhetően sok mindent automatizálhatunk az oldalon, mégis érdemes aktívan fejleszteni, használni azt. Egyrészt az alkalmazások nyújtottam lehetőségek és ezzel együtt az ügyfélelvárások is gyorsan változnak, amihez folyamatosan alkalmazkodni kell. Másrészt a honlap és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások működtetésével számos olyan értékes adat keletkezik, amit az üzleti tervezés során is hasznosítani tudunk.

Igazából ez egy folyamat, ami a weboldallal kezdődik, hiszen az a vállalkozás, amelyik felfedezi, hogy milyen lehetőséget kínál az online tér, újabb és újabb lépéseket tesz majd a digitális transzformáció felé.

vissza a főoldalra

© 2020 © BlazeArts Kft. Minden jog fenntartva