Digitalizációs Q&A
Weboldalanalitika

Budapest, 2020. november 27.

Már a weboldal létrehozása során is érdemes odafigyelni arra, hogy hol és hogyan tudjuk elérni a potenciális vásárlói rétegeket. Szerencsére a digitális marketing alapvető eszköztárának használatával jelentősen növelhetjük az elérés hatékonyságát. De a honlapon keresztül generált adathalmazban is értékes információk lelhetünk, ha ismerünk néhány alapvető alkalmazást, mint például a Google Analytics. Kérdés-válasz sorozatunkban ezúttal ahhoz adunk tanácsot, hogy mire és hogyan használjuk a weboldal analitikákat.

Az adat a vállalkozás levegője

A digitális gazdaságban az adat a vállalkozás egyik legnagyobb értéke. A digitális platformokon gyűjtött adatok elemzésével ugyanis könnyebben megérthetjük a vásárlói preferenciákat, s így hatékonyabban kalibrálhatjuk (szintén digitálisan) az üzleti tevékenységünket, kommunikációnkat is. Az adatok értelmezése és megfelelő használata olyan fontos az online térben működő vállalkozás számára, mint a levegővétel. Egy új weboldalt már a legelső lépésektől kezdve érdemes a célközönségre alakítani, illetve az oldal indítása után folyamatosan kövessük azt is, hogy kik és milyen csatornán keresztül érkeznek hozzánk. Ez egy folyamatosan munka, amihez egyre fejlettebb digitális eszközök állnak rendelkezésünkre.

K: Milyen beállításokra érdemes odafigyelni a weblapépítés során?

V: Már a design és a tartalom tervezése során ügyelni kell arra, hogy milyen preferenciái vannak a célcsoportnak, akihez szólni akar a weblap. Szinten biztos, hogy a legtöbb tartalmat mobil eszközön „fogyasztják”, így a weboldal megjelenését is eleve optimalizálni kell ezekre a felületekre. A látogatói élmény is fontos kulcsszó, legyen a weblap gyors, olyan pluginekkel és kényelmi funkciókkal ellátott (így például hírlevélküldés, értékelések gyűjtése, biztonsági mentés, hitelesítés), amely elősegíti gyors, egyszerű és biztonságos használatot. De a tartalmat is folyamatosan „állítani” kell, vagyis a tartalomnak is olyannak kell lennie, ami a megcélzott felhasználók számára értékes, keresett.

K: Mi az a SEO-zás? Milyen előnyei vannak?

V: A SEO vagyis a Search Engine Optimalisation magyarul keresőoptimalizálást jelent. Ez a folyamat arra szolgál, hogy a weblapot úgy alakítsuk ki, hogy az a keresőkben a lehető legjobb helyen jelenjen meg (nagyjából az első 3-4 helyezésig bezárólag). Ez nem csak azt jelenti, hogy elrejtünk olyan kulcsszavakat a szövegben, amire a felhasználók keresnek, hanem hogy tényleg olyan egyedi, felhasználóbarát és a témához érdemben hozzászóló oldalt hozzak létre, ami a keresők algoritmusai szerint is ajánlásra érdemes.

A SEO-zásnak több szintje van. Beszélhetünk róla technológiai értelemben, ami alatt a weboldal felépítését értjük, vagy például a mobilbarát megjelenést. Az on-site SEO a tartalom optimalizáltságát jelenti (a metaadatokat, URL-eket, tartalom felépítését, kulcsszavak alkalmazását), míg az off-site SEO a weboldalra kívülről mutató linkek minőségére utal. Önmagában a felsorolt paraméterek beállítása még nem biztos, hogy elég a jó működéshez. Érdemes mellé hirdetéseket is alkalmazni, ahol csak akkor fizetünk, ha a felhasználó ténylegesen rákattint a kirakott hirdetésre (PPC vagyis Pay-per-Click hirdetés).

A weboldalunk SEO-minősítését könnyedén ellenőrizhetjük a Google Search Console alkalmazáson keresztül, de a Google Trends azt is megmutatja, hogy mire keresnek leginkább az emberek. Akkor sem kell megijedni, ha kiderül, hogy a weblappal bizony még dolgunk van. Egyrészt az interneten számos releváns anyagot találhatunk a témával kapcsolatban, de szükség esetén SEO-szakemberhez is fordulhatunk, aki végigvisz bennünket a folyamaton.

K: Milyen alkalmazások lehetnek segítségemre, ha a weboldal által generált adatokat szeretném elemezni vagy felhasználni?

V: Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Google az egyik legjobb kiindulási pont, ha gyorsan szeretnénk egy kicsit betekintést nyerni a webanalitikába. Sőt, olyan alap megoldásokat is könnyedén megtanulhatunk, amivel már akár el is indulhatunk egy egyszerűbb weboldal esetén.

A Google Analytics egy fiókregisztráció és a webkód beillesztése után részletesen megmutatja az oldalmegtekintéseket (akár egy adott időskálán belül is), az oldalra organikusan érkező látogatók számát, hogy milyen aloldalakra érkeznek leginkább a látogatók, honnan, és mennyi időt töltenek ott. De segítségével azt is megtudhatjuk, hogy mekkora a visszafordulási arány, ami túl magas érték esetén akár hibára is utalhat. Az Analytics természetesen még számos más lehetőséget is tartogat, például összeköthetjük a hirdetésekkel, s így az adatból rögtön üzleti döntés lesz.

A Google Cégem inkább a kiterjesztése a weboldalunknak, ugyanis ingyenes lehetőséget kínál a cégeknek, hogy fizikai üzleteiket feltüntessék a Google térképén, illetve bekerüljenek a keresőjébe is.

A fenti ingyenes alkalmazásokat célszerű rendszeresen használni, az információkat folyamatosan ellenőrizni, frissíteni, és ezek alapján finomhangolni a weblap működését.

K: Hol tudhatok meg többet a digitális marketingről?

V: Első lépésnek tökéletes a Google Digital Garage nevű – szintén ingyenes – mini-tanfolyam, ahol 26 modul és mintegy 40 órányi anyagot áll rendelkezésünkre, hogy jobban elmélyedjünk a digitális marketing világában. A hasznos anyagokat mindenki online, a maga tempójához igazítva sajátíthatja el, és hasznosíthatja az üzleti életben.

vissza a főoldalra