Felhőatlasz: útmutató a megfelelő felhőszolgáltató kiválasztásához

Budapest, 2021. szeptember 7.

A piacon elérhető szolgáltatások egymáshoz hasonlítása helyett elvárásainkhoz mérjük a szolgáltatásokat, és utána lépjünk tovább a szóba jöhető szolgáltatók kiválasztásához. Webinárium-sorozatunk augusztus végi előadásában ehhez adtunk hasznos tanácsokat és pontokba szedett ellenőrzési listákat.

Minden vállalatnak tanácsos magából kiindulnia ahhoz, hogy jól választhasson felhőszolgáltatót. Bár egy-egy iparágon, tevékenységi területen és vállalatkategórián belül hasonlóságokat mutatnak az üzleti igények, teljes egészében sosem egyezőek, vállalatonként mindig jelentkeznek eltérések.

Szolgáltatóválasztás előtt ezért mérjük fel egyedi üzleti igényeinket! Határozzuk meg minimális elvárásainkat, a célt, amelyet a felhőszolgáltatással szeretnénk elérni, legyen az például teljesen papírmentes működés, felhőalapú dokumentumarchiválás vagy bárhonnét, bármilyen eszközről elérhető csoportmunka-támogatás. A minimális elvárások ismeretében határozhatjuk meg ugyanis azokat a konkrét technikai, szolgáltatási, biztonsági, adat- és szolgáltatáskezelési követelményeket, amelyeknek leendő szolgáltatónknak meg kell majd felelnie. 

Más szóval ne a piacon elérhető szolgáltatások egymáshoz hasonlításával kezdjük a szolgáltatóválasztást, hanem elvárásainkhoz mérjük a szolgáltatásokat! Kérdezzünk bátran, ha úgy találjuk, hogy valamely szolgáltató weboldalán ehhez nem találunk meg minden szükséges információt – és a válaszadás minősége is egy plusz támpontot ad majd számunkra.

Fontos megemlíteni, hogy a vállalat meglévő alkalmazásainak és üzleti folyamatainak felhőbe viteléhez, migrálásához kiválasztott futtatási környezetek és a felhőszolgáltató által kínált szolgáltatások meghatározzák a virtuális gépek, tárhelyek stb. szükséges konfigurációit, valamint a migrációs feladatokat és az elvégzésükhöz kérhető szolgáltatói támogatást is. Az elvárások és követelmények feltérképezéséből kiinduló szolgáltatóválasztás előnye, hogy célirányosan vezeti a vállalatot a felhőmigráció megvalósításában is. A migrációs feladatok és folyamatok meghatározása és delegálása, valamint az átálláshoz szükséges erőforrások biztosítása lehet ezért az utolsó lépés a minden szempontból megfelelő felhőszolgáltató kiválasztásában.

Tanúsítványok és szerződések

Hajlamosak lehetünk a felhőszolgáltatásokat is áruk, előfizetési díjuk alapján összehasonlítani, bár a piaci trendek, nagyobb kiberbiztonsági események időnként átrendezhetik a szolgáltatásválasztó vállalatok prioritásait. Webináriumunkban olyan szempontokat vettünk sorra – nem fontossági sorrendben – amelyekre a jó gyakorlatot követő vállalatok mindig támaszkodhatnak.

A nemzetközi szabványoknak és minőségirányítási keretrendszereknek megfelelő szolgáltatók minden tekintetben ragaszkodnak az iparág legjobb gyakorlatához. Az információbiztonságra, minőségirányításra, a belső folyamatok működésére, a környezetvédelmi-fenntarthatósági intézkedésekre és energiahatékonyságra vonatkozó ISO szabványok szerinti tanúsítás például megbízható támpontot ad a szolgáltatók kiértékeléséhez.

Hasonló módon érdemes figyelembe venni a szolgáltatók ANSI/TIA 942-B-2017 szabvány szerinti minősítését – különböző stressztesztek szerinti besorolását –, a megújuló energiaforrások használatát (a felhőszolgáltatásokat működtető adatközpontokban), egészségügyi adatok tárolása esetén a HIPAA hitelesítést, valamint a nagy technológiai cégek – pl. a Microsoft, a VMware, az Intel és más szoftver-, illetve hardverbeszállítók – által kiadott partneri tanúsítványok meglétét is, amelyek a szolgáltató szakmai felkészültségét, technológiai kompetenciáinak naprakészségét igazolják. 

Minthogy a szolgáltatói hitelesítések és tanúsítványok érvényessége nem az idők végezetéig szól, állapotukat érdemes évente ellenőrizni, amihez külön tájékoztatás is kérhető az ügyfélkapcsolati csatornákon keresztül.

Fontos kiértékelni azt is, hogy a felhőszolgáltató értékesítési gyakorlata – beleértve a felhasználói szerződéseket és az SLA-kat, a szolgáltatásszintű megállapodásokat – hogyan határozza meg a szolgáltatások színvonalát, rendelkezésre állását, karbantartását, valamint szolgáltató és ügyfél együttműködését. Tisztázzuk a szolgáltatással – annak szállításával, szintjével, felügyeletével és támogatásával – kapcsolatos szerepeket és felelősségi köröket, valamint ezek megoszlását a felek, szolgáltató és ügyfél között. Különösen fontos szempont, hogy a szolgáltató miként kezeli az incidenseket, a katasztrófa utáni helyreállítást, milyen biztosítékokat ad erre nézve, és természetesen az is, hogy ezek az irányelvek, szabályozott folyamatok és vállalások, a kínált szolgáltatáscsomagok, fizetési konstrukciók hogyan illeszkednek vállalatunk konkrét igényeihez. Aláírás előtt olvassuk át a szerződéseket és megállapodásokat!

Megbízhatóság és üzleti teljesítmény

Kérdezzünk rá nyugodtan a vizsgált szolgáltatónál, hogy az SLA-kban vállalt szolgáltatási szinteket hogyan tartotta az elmúlt 6-12 hónapban. Egyes szolgáltatók a transzparencia jegyében már közzéteszik, hogy milyen teljesítményt érnek el a rendelkezésre állás terén – mivel a kedvező adatok versenyelőnyüket is növelhetik –, ezért egyre nagyobb rá az esély, hogy kérésre a többi szereplő is megosztja ezeket az információkat.

Ne várjunk ugyanakkor tökéletességet! Leállások elkerülhetetlenül előfordulnak minden felhőszolgáltatónál, kezelésük az, ami igazán számít. A szolgáltatóknak terveket és folyamatokat kell kidolgozniuk, amelyek meghatározzák és dokumentálják, hogy különféle incidensek esetén milyen csatornákon és reakcióidővel, milyen prioritások mentén fognak kommunikálni ügyfeleikkel. Ismerjük meg a dokumentált eljárásokat, amelyeket a kiszemelt szolgáltató a tervezett és nem tervezett leállások kezelésében alkalmaz, továbbá győződjünk meg arról is, hogy a biztosított felügyeleti-jelentési eszközök elegendőek, és legalább valamilyen szinten integrálhatók a saját rendszereinkkel.

Jöjjünk tisztába a felhőszolgáltató által kínált jogorvoslati lehetőségekkel és felelősségkorlátozásokkal is, ne akkor kelljen tájékozódnunk, amikor probléma merül fel a szolgáltatással. Végül ne feledjük, az igényeinkhez látszólag legjobban illeszkedő vagy legversenyképesebbnek tűnő felhőszolgáltatás sem ér sokat, ha a szolgáltatónak nincs megbízható háttere. A felhőszolgáltatónak a stabil működéshez és a folyamatos fejlesztéshez is elegendő tőkével kell rendelkeznie. Ügyfélként jobban számíthatunk egy szolgáltatásait évtizedek óta megbízhatóan szállító és továbbfejlesztő szolgáltatóval, mint egy aktuális trendre ráröppenő, alacsony díjszabással támadó, de még keveset bizonyító, ismeretlen szereplővel.

Hogy egy szolgáltató melyik csoportba tartozik, azt számos hivatalos és részben ingyenesen is elérhető adatforrásból ellenőrizhetjük, de érdemes a cégre, vezetőire, szakembereire az interneten és a LinkedIn-en is rákeresni. Nem utolsó sorban éljünk a szolgáltatások ingyenes kipróbálásának lehetőségével, amit minden komolyan vehető felhőszolgáltató biztosít.

Tekintse meg augusztusi webináriumunk felvételét és tudjon meg többet a felhőszolgáltató-választás szempontjairól!

 

vissza a főoldalra