Felhős kilátások
A felhő alapú megoldások egyértelműen 2020 nyertesei

Budapest, 2020. november 20.

A felhőtechnológia jó ideje jelen van az életünkben, még ha nem is vagyunk tudatában ennek. Amikor online bevásárolunk, érintés nélkül fizetünk, posztolunk a közösségi médiában, vagy tároljuk a mobillal készített fotónkat, adatainkat olyan külső tárolókra, adatközponti szerverekre küldjük, amelyek helyileg ugyan teljesen függetlenek tőlünk, de az interneten keresztül megbízhatóan, a nap 24 órájában elérhetőek. Nem csoda, hogy az üzleti élet és az informatika egyre szorosabb összefonódásával a különféle felhő alapú megoldások az elkövetkező időszak egyik legkiemelkedőbb trendjei lesznek a vállalkozások számára is.

Távol és mégis közel

Az okos eszközök elterjedése, életterünk, munkavégzésünk „felokosítása”, valamint az elmúlt hónapokban radikálisan átalakult életkörülmények is mind-mind elősegítették a vállalkozások digitalizációját, azon belül pedig a felhő terjedését. A Digiméter kutatás friss eredményei szerint Magyarországon a cégek adminisztrációja a leginkább digitalizált terület, míg az értékesítés és a marketing még mindig a hagyományos módszerekre támaszkodik. Ugyanakkor míg itthon a felhő elterjedéséért szorítunk, világszinten óriási fejlődésen megy keresztül a felhő alapú számítástechnika. A nemzetközi trendelőrejelzések (Gartner) alapján a 2021-es év egyik legmarkánsabb  technológiai iránya az elosztott felhő (distributed cloud) alkalmazások lesznek, ahol a nyilvános felhő szolgáltatás nagy része már a végfelhasználás pontjával azonos régióban zajlik, így még nagyobb lesz a rendelkezésre állás, és a szolgáltatás jobban megfelel az adatbiztonsági előírásoknak.

Miért és kinek jó a felhő?

A felhő alapú számítástechnika nem más, mint a digitális eszközökhöz kapcsolódó virtuális, interneten keresztül történő adatkezelés, ahol az adatok távoli szervereken (vagyis nem az adott eszközökön) futnak. Ez egy nagyon rugalmas megoldás a vállalkozás digitális képességeinek és informatikai kapacitásának gyors és egyéni szükségletekhez igazodó növelésére. Az előnyök között említhetjük, hogy költségkímélő, mert nem kell hozzá komoly infrastruktúrát kiépíteni, így például hardvereket, szoftvereket vásárolni vagy speciális tudással rendelkező informatikusokat alkalmazni, és annak folyamatos karbantartásával és fejlesztésével foglalkozni, hiszen ezt megoldja a szolgáltató. Ugyanakkor gyors, könnyen bővíthető, és mivel mindig elérhető, a folyamatos üzletmenetet is biztosítja, nincs szükségünk kompromisszumra. Ráadásul a szigorú előírásoknak köszönhetően az egyik legbiztonságosabb adattárolási mód, és a könnyen elvégezhető biztonsági mentésnek köszönhetően az esetlegesen elveszett vagy sérült adatok is könnyebben visszaállíthatók. Végül, de nem utolsósorban önmagában a Felhő egy meglehetősen rugalmas és folyamatosan fejlődő technológia, ami pl. a már meglévő fizikai infrastruktúrát (szerverek, munkaállomások) is képes kiegészíteni, támogatni, és adott esetben megerősíteni a működésüket az egyre szigorúbb adatfeldolgozási, -kezelési és -biztonsági szempontok mentén.

Kinek éri meg a felhő? Ahogy az elmúlt időszakban megtapasztalhattuk, életünk, munkánk egyre nagyobb része helyeződik át az online térbe. Ezzel hatalmas mennyiségű adatot generálunk, amit gyorsan és biztonságosan kell kezelni. Legyen szó bármely vállalkozásról, amely tevékenységét részben digitálisan végzi: egy weblapokat tervező grafikusról, egy online időpontfoglaló rendszert működtető orvosi rendelőről, egy bioélelmiszereket értékesítő webboltról, vagy egy szoftverekkel dolgozó könyvelő irodáról, mindannyiuk számára fontos, hogy ügyfeleiket gyorsan és biztonsággal tudják kiszolgálni, miközben saját működésüket is hatékonyan intézzék. Számukra a méretezhető felhő alapú megoldások jó választást jelenthetnek, hiszen minimális költséggel biztosíthatják, hogy a webtárhely, az időpontok, a webáruház termékei és a pénzügyi beszámolókhoz szükséges adatok bármikor elérhetőek legyenek, és ahhoz csak az arra illetékesek férjenek hozzá.

Mi kell még a technológián kívül?

Igaz ugyan, hogy a felhőtechnológia alkalmazásakor a kisebb vállalatok többnyire a külső szolgáltatókra támaszkodnak mind az infrastruktúra, mind a szakértelem szempontjából, ez azonban még nem elég. Annak érdekében, hogy a vállalkozások maximálisan ki tudják használni a felhő alapú szolgáltatások nyújtotta előnyöket, például üzleti szempontból is értelmezni tudják az online alkalmazásokban generálódó adatokat, vagy hogy biztonsággal osszanak meg tartalmakat, nekik is szükségük van egy minimális háttértudásra.

Először is a szolgáltatás kiválasztása előtt a vállalkozásnak végig kell gondolnia, hogy milyen online tevékenységeket végez vagy akar végezni, miből keletkezne versenyelőnye, illetve számolnia kell azzal, hogy minimális informatikai beruházást neki is tenni kell: meg kell vennie a rendszer működtetéséhez ehhez szükséges eszközöket (pl. számítógépeket). Másrészt a saját oldalán is gondoskodnia kell az alapvető biztonságról, meg kell határoznia azokat az előírásokat, amelyek garantálják a digitális infrastruktúra biztonságos használatát. Itt érdemes átgondolni, hogy ki, honnan és milyen feltételekkel férhet hozzá a rendszerekhez, figyelmet kell fordítani a saját eszközök vírusmentesítésére, és meg kell tanítani a felhasználókat (például a munkatársakat) az adattárolás és -kezelés helyes módjára.

Amennyiben a vállalkozás kellően nyitott a digitalizációra, és megteszi azt a néhány elengedhetetlen lépést, amely az új technológia sikeres bevezetéséhez feltétlenül szükséges, óriási előnyökre tehet szert a digitális piactéren. A felhő minden vállalkozásnak tud értéket és új élményt nyújtani, ha jól alkalmazzák.

vissza a főoldalra

© 2020 © BlazeArts Kft. Minden jog fenntartva