Irány a felhő – de mennyibe kerül a helyjegy?

Budapest, 2021. augusztus 10.

Szolgáltatástípus kontra költséghatékonyság

A felhő minden előnye mellett a vállalatok elszámolhatják magukat, ha rosszul választanak szolgáltatást, így idővel azzal szembesülhetnek, hogy a szükségesnél többet költenek. Szerencsére ezt a hibát elkerülhetik, ha a felhőmigráció előkészítésekor vagy egy újabb felhőszolgáltatás bevezetésére készülve nemcsak a konkrét átállás, illetve bevezetés lépéseit és azok költségét mérik fel, hanem a rövid- és a középtávú működés optimális szintjét is meghatározzák.

Más szóval az egyszeri projektköltségeken és a szolgáltatás ismétlődő előfizetési díján felül azt is mérlegelni kell, hogy a kiválasztott felhőmegoldás – legyen az egyszerű tárhely, webshop vagy egy teljes vállalatirányítási rendszer – az üzleti igények tervezhető fejlődését, a terhelés előre látható, illetve váratlan változásait miként fogja szolgálni. Milyen erőforrásokra lesz szükségünk a felhőben ahhoz, hogy a megcélzott szolgáltatási szintet, a teljesítményt és a rendelkezésre állást a migrációt vagy bevezetést követően is tartani tudjuk, illetve javíthassuk?

Ha a vállalat megválaszolta ezeket az egyébként ismerős – minden beruházás előkészítésekor felmerülő – kérdéseket, megfogalmazta a követelményeket és felállította a prioritásokat, akkor könnyebben kiválaszthatja az IaaS, PaaS vagy SaaS felhőszolgáltatást, valamint az előfizetési csomagot is, amely valóban meg fog felelni elvárásainak. Lehet a legolcsóbb csomaggal is indulni, de a méretezésben, feldolgozási- és tárkapacitásban, az újabb felhasználók hozzáadásában nagyobb rugalmasságot biztosító, valamivel drágább csomag középtávra vetítve jobb választásnak bizonyulhat. Üzletkritikus alkalmazásokat sem biztos, hogy sima virtuális magánszerveren a legjobb futtatni, érdemes inkább olyan felhőszolgáltatásra előfizetni, amely a teljes munkaterhelést tükrözi – azaz élő, folyamatos mentést készít az alkalmazásról és az adatokról –, és azt az éles környezet kiesésekor pillanatokon belül visszaállítja.

A felhőszolgáltatások széles palettáját érdemes alaposan tanulmányozni, mert mindig található olyan csomag, amely kicsit magasabb előfizetési díjért akár jóval nagyobb értéket ad, vagy lényegesen alacsonyabb áron is lehetővé teszi a pillanatnyi igények kiszolgálását. A havi előfizetési konstrukciók mellett a költségek nehezen bújhatnak ki az ellenőrzés alól, de ha ez mégis bekövetkezne, a felhőben mindig lehet váltani – célszerű ennek költségvonzata felől is előre tájékozódni.   

Webshop, vállalatirányítás és fejlesztés a felhőben

A hagyományos webtárhely korszaka a végéhez közeledik, mivel az egyre fejlettebb, funkciógazdag és látványos felületekkel készülő személyes vagy céges weboldalak és portálok könnyebben megvalósíthatók és megbízhatóbban működtethetők a felhőben. Az infrastruktúrát például a készülő weboldalra szabhatjuk, és a virtualizált erőforrások teljesítményét vagy a szoftveres képességek tudását a későbbiekben is a látogatottságnak, újabb igényeknek megfelelően méretezhetjük.

Webshop indításához ezért bármilyen nehéz is, a becsült forgalmi adatok – látogatottság, oldalletöltések, adatbázis-műveletek – alapján előre meg kell határozni a terhelés rövid- és középtávon várható szintjeit. Míg weboldalhoz VPS szervereket, addig nagy forgalom elé néző webshophoz nyilvános felhőszolgáltatásokat érdemes választani, amelyek éves költsége nagyságrenddel nagyobb, de garantált erőforrásokkal biztosítják a skálázhatóságot és a rendelkezésre állást. Mindkét esetben ajánlott megfelelő backup megoldás hozzáadása is a felhőben.

A járványhelyzet a digitális átállás felgyorsítására késztette a vállalatokat, sokuknál a működés azonnali és gyors változását idézte elő, a meglévő fizikai infrastruktúrát különböző felhőtechnológiák cserélték le vagy bővítették ki. Minél nagyobb egy vállalat, annál valószínűbb, hogy nem viszi minden alkalmazását és folyamatát a felhőbe, hanem hibrid környezetet alakít ki, amely nemcsak a hatékony erőforrás- és költségeloszlást segíti, hanem az átmenet fokozatosságával is támogatja a digitalizációt. A felhőszolgáltatások azonban az online csoportmunkához, a távoli együttműködéshez, valamint az adatok kezeléséhez, a mentési és archiválási lehetőségeinek kiterjesztéséhez olyan támogatást adnak, amely a COVID-19 utáni időkben is nélkülözhetetlen lesz. A vállalatirányítás és az együttműködés korszerűsítéséhez nyilvános felhőszolgáltatásokat érdemes választani, backup megoldással és objektumtároló hellyel. Magánfelhős megoldások is elérhetők a szolgáltatóknál, amelyek virtualizált adatközponti környezetet adnak, privát hálózati erőforrásokkal és katasztrófatűrő DRaaS védelemmel.  

Szoftvercégek, startupok, szabadúszó fejlesztők és közösségek körében a felhőhasználat rutinszerű és készségszintű, ami természetes, mivel ezek a szereplők az innováció éllovasai. Éles és tesztkörnyezeteket egyaránt használnak az alkalmazásszállítás különböző szakaszaiban, munkájukat felhőalapú platformok segítik a leghatékonyabban. Fejlesztőkörnyezet kialakításához ajánlott VPS szervereket választani backup megoldással és DBaaS adatbázis-szolgáltatással.

Érdemes szem előtt tartani, hogy a digitális gazdaságban a felhasználók az említett három területen túl is elvárják az online szolgáltatások folyamatos elérhetőségét, aminek a vállalatok a felhőben hatékonyabban tehetnek eleget. Ebben az értelemben minden alkalmazás üzletkritikusnak számít, ezért felhőbe költöztetését is indokolt mérlegelni.

A témáról a július végi webinariumunkon részletesebben beszéltünk.

vissza a főoldalra