Öt digitális trend 2021-re
Ez fogja meghatározni a vállalkozások életét a jövő évben

Budapest, 2020. december 16.

Az idei év rendkívüli kihívás elé állította világunkat, átformálta életvitelünket: a munkavégzés módját, vásárlási, utazási szokásainkat, közösségi tevékenységeinket. Az online működés és a digitális megoldások a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt kaptak, ami az üzleti életben olyan gyors változtatásokat, sőt, akár teljes átalakulást is követelt a vállalkozásoktól, amit évek alatt is nehéz végrehajtani. S bár 2020 az alkalmazkodás éve volt, lehetőséget is teremtett arra, hogy a következő év már az átgondolt, hosszú távú építkezésről szóljon, amelyben a digitalizáció kiemelt szerepet tölt be. Íme 5 trend, ami jövőre tovább formálja az üzleti környezetet.

Még gyorsabb digitalizáció

Az „új normálisnak” köszönhetően 2020-ban az életünket, s ezzel az üzleti tevékenységek jelentős részét is a virtuális térbe költöztettük. A hibrid munkavégzés szinte bevált trend, egyre több dolgot vásárolhatunk és intézhetünk online, és még nagyobb mértékben támaszkodunk okos eszközeinkre. Új online életmódunkat a technológiák (így például a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia alkalmazása, vagy a szupergyors 5G kapcsolat) gyors fejlődése és terjedése is támogatja. Ahogy a vállalkozások „átállítják” működési struktúrájukat, várhatóan a virtuális térben működő szolgáltatások köre is tovább fog bővülni, egyre nagyobb hangsúly kerül a felhasználói élményre. Az ügyfelekért (és a munkatársakért) folytatott verseny sok esetben a virtuális színtéren dől majd el.

Tippek a jövő évre: A megfelelő informatikai struktúra és az ehhez szükséges képességek elengedhetetlenek a digitális gazdaságba való belépéshez. Ezt érdemes szakemberrel egyeztetve kialakítani. A felhőalapú infrastruktúra, a belső munkafolyamatok digitalizálása, az ügyfélkezelés automatizálása vagy az online megjelenés komoly lépések lehetnek egy modern, online üzleti modell felé.

Változó ügyfélpreferenciák

A vásárlói igények átalakulása nem a járvánnyal kezdődött. Az egyre gyorsabb internet és az okoseszközök térhódítása a vásárlói szokásokat is át formálja. Az internet időben és térben is határtalan volta, a korlátlan és gyors kapcsolódás lehetővé tette, hogy a vállalatok bármikor és bárhonnan kiszolgálhassák ügyfeleiket, akik a problémamentes, minél egyszerűbb szolgáltatás mellett leginkább a saját igényeikhez igazított, komplex megoldásokat keresik. A leállás nélküli és személyre szabott szolgáltatás óriási kihívás a vállalatoknak, ehhez új gondolkodásmódra, fejlett digitális eszközrendszerre és speciális tudásra és egészen új digitális eszköztárra van szükség.

Tippek a jövő évre: Minden olyan digitális alkalmazás használata, amely lehetővé teszi az ügyfelekkel való folyamatos kapcsolattartást és rugalmasabbá a kiszolgálást. Így például a weboldal „élővé” tétele folyamatos ügyfélszolgálat akár élőben, akár chatbot funkcióval, illetve új kommunikációs csatornák mozgósítása (közösségi média, digitális marketing), és a különböző felületeken generált adatok folyamatos elemzése. Haladóbb vállalkozások saját applikáció fejlesztésébe is kezdhetnek.

(Forrás: 5 small business trends for 2021)

Teret hódít a felhő

Nem túlzás azt állítani, hogy a felhőmegoldások világszerte a 2020-as év igazi nyertesei voltak. Az online működés előretörése, a gombamód szaporodó applikációk (gondoljuk csak a digitális kontaktkutatásra, a távmedicina megoldásaira, vagy a rendelős alkalmazásokra) a szervereken keresztül bonyolódó óriási adatforgalom megköveteli azt a gyors, biztonságos és szinte korlátlan infrastruktúrát, amit a felhő kínál. A felhőalapú működés 2021-ben a vállalatok életében is egyre hangsúlyosabbá válik majd. A kollaboráció, vagyis az egyes alkalmazások közötti együttműködés, a szolgáltatók és partnerek közötti adatcsere, vagy a mesterséges intelligencia, de akár az egyre népszerűbb gaming és streaming szolgáltatások is erősítik a trendet.

Tippek a jövő évre: Folyamatos és kiterjedt adatforgalommal járó tevékenységek, mint például intenzív ügyfélkapcsolat, webshop működtetése, de akár egy komplexebb weboldal esetében is – érdemes felhőalapú megoldásban gondolkodni, illetve összehasonlítani az egyes szolgáltatók kínálatát.

(Forrás: The 5 biggest cloud computing trends in 2021)

Adat és biztonság

Az előző trendek is jelzik, hogy egy olyan adatvezérelt világ felé haladunk, ahol az online begyűjtött adatok elemzése és felhasználása az üzleti döntéshozásban elengedhetetlen. Míg az adatok 90%-as az elmúlt két évben termelődött, a tárolt adatok mennyisége 2020-ra elérte a 44 zettabyte-ot. 2025-ig mintegy 150 trilliárdnyi elemzendő adat keletkezik majd, ugyanakkor jelenleg a vállalkozások a jelenleg rendelkezésre álló adatok 95 százalékát nem tudják értelmezni, elsősorban a megfelelő képességek hiánya miatt. A következő év valóban döntő lehet az ügyfelekért folytatott versenyben, és csak azok a szervezetek szerezhetnek igazi előnyt, amelyek az adatokra támaszkodva fogalmazzák meg stratégiájukat, és képesek rugalmasan reagálni a változásokra.

Ugyanakkora az adatforgalom és az adat jelentőségének növekedésével együtt az adatbiztonság is kiemelten fontossá válik. Sokan nem is gondolják, hogy az üzleti adatok elvesztése vagy sérülése mennyire komoly üzleti károkat okozhat. A digitális transzformációval a vállalkozások rengeteg adatot kezelnek, amelyeket a világ különböző pontjain elhelyezett szervereken tárolnak, és amelyek könnyen kiszolgáltatottá válhatnak mind a külső (kibertámadás), mind a belső incidenseknek (például a munkavállaló hibázik).

Tippek a jövő évre: Az adatok elemzéséhez számos, az interneten akár ingyenes elérhető alkalmazás áll rendelkezésre, ahol például követhetjük weboldalunk forgalmát, az odalátogatók – így a potenciális ügyfelek – preferenciáit, vagy a felhőben tárolt adatokat (Google Analytics, xxx). Emelett fontos gondoskodni az okoseszközök védelméről megfelelő jelszóval és vírusirtó szoftverekkel. Ezen kívül célszerű körültekintően szabályozni az adattárolás módját, a jelszavakhoz és az adatokhoz való hozzáférést.

(Forrás: Top 8 trends shaping digital transformation in 2021, 30 eye-opening Big Data statistics in 2020)

Újragondolt kommunikáció

A digitális térben a kommunikáció folyamatossá és személyessé válik. A vállalatok már nem egyszerűen üzeneteket közvetítenek az ügyfelek felé, hanem beszélgetnek velük, és változatos platformokon, folyamatosan figyelnek: meghallgatják az igényeket, majd ehhez igazított megoldásokat ajánlanak. A cégek saját csatornáin, a weboldalon, a közösségi médiában (Facebook, Instagra, LinkedIn, Youtube, vagy akár a TikTok) vagy közvetített üzenetek hangsúlyossá válnak, és a márkával kapcsolatos történetek és tudás saját tartalmakon (webinár, videó, podcast) keresztül elevenedik meg.

Tippek a jövő évre: Ha még nincs, érdemes megfontolni egy okoseszközről is kényelmesen kezelhető, mobilbarát weboldal (és a hozzá kapcsolódó e-mail) létrehozását, valamint a weboldal és közösségi média csatornák összehangolását, célcsoportokhoz illesztését (fiatal generációk: TikTok, Instagram), a vizuális tartalmak előnyben részesítését.

vissza a főoldalra