Tanulj meg úszni az online „mélyvízben"!
Kis magyar digitális trendmutató

Budapest, 2020. szeptember 7.

Az elmúlt évek legdiszruptívabb, az üzleti élet rendjét alapjaiban átalakító trendje a digitális transzformáció, amely világszinten meghatározza a vállalatok működését. De hogyan állnak ezen a téren a magyar vállalkozások? Felpörgette-e a digitalizációt a járvány és a van-e még idő felkészülni a következő hullámig?

 

A technológiai hipergyors fejlődésének köszönhetően az IT és az üzleti döntéshozás összefonódik, a digitális eszközök által gyűjtött és elemzett adatok diktálják az új üzleti irányokat és magatartásokat. Az sem véletlen, hogy az egyre szélesebb körben alkalmazott felhő megoldásokat az adatközpontú gazdaság motorjaként emlegetik. De hogyan szerepelnek ezen téren a magyar digitális vállalkozások? Nos, lemaradásban vagyunk. Az Európai Unió digitális teljesítményét mérő index, a DESI (The Digital Economy and Society Index) 2020-as adatai alapján az EU 28 állama közül Magyarország mindössze a 21. helyen áll. S míg az ország 5G lefedettségben az élen jár, épp a vállalatok többsége „nem aknázza ki a technológiában, így például a felhőalapú számítástechnikában és a big data technológiában rejlő lehetőségeket”. De az online értékesítés is átlag alatti, és digitális készségek terén is nagy hiányosságaink vannak.

A medence széléről rögtön a mélybe

Nem meglepő tehát, hogy a tavasszal megélt egészségügyi veszélyhelyzet szinte sokkolta a hazai vállalkozásokat. Beszűkült a mozgásterük, egy-két hét alatt kellett az online térbe „menteniük” szolgáltatásaikat. Megdöbbentően gyorsan, szinte egy csettintésre szűntek meg vagy épp jöttek létre vállalkozások, amik a piacokra ható „fizikai korlátozások” miatt azonnal beleugrottak a virutális mélyvízbe – méghozzá mentőöv nélkül.

A meglévő digitalizációs hiányosságok pótlása és az ezekkel kapcsolatos IT-fejlesztések felgyorsítása nem mindenhol sikerült, de azt tapasztaljuk, hogy a nyitottság és a tanulási-alkalmazási vágy erősebb, mint valaha. Sokan most tanulják meg, miképp kell egy flexibilis, a globális helyzetre is reagálni képes üzletmenetet felépíteni, amihez kész eszközök, technológiák, szolgáltatások állnak rendelkezésre az online térben.

 

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége szerint a hazai digitális ökoszisztéma fejlődésében a legnagyobb akadály a digitális technológiák integráltságának alacsony szintje a mikro- és kkv-knál. És ha a vállalatok nem is ugrották még meg a digitalizációt, a járvány rámutatott, mekkora előnye van annak, aki rendelkezik digitális stratégiával. Ugyanakkor az is látható, hogy a korlátozásoknak köszönhetően megdőltek a korábbi, technológiával kapcsolatos hiedelmek, és a vállalkozások ideiglenesen bevezettek olyan alkalmazásokat, amelyek várhatóan hosszú távon is hatással lesznek az üzleti gyakorlatra.  Biztosították a távmunkához szükséges feltételeket, online és videós eszközökkel váltották ki a személyes találkozást, és ezekkel együtt folyamatosan nő a felhő szerepe is, ahogy egyre több vállalat migrálja a virtuális térbe az átaluk kezelt üzleti adatokat és folyamatokat.

A jövő nem vár tovább

Gyakran évekről beszélünk, ha a jövőről gondolkodunk, de mi van akkor, ha nincs annyi időnk? Az elmúlt hónapok gazdasági krízise miatt a legtöbb vállalatvezető leginkább azt szeretné látni, hol tartanak majd 1-2 év múlva. A digitalizáció és a felhő-technológiák iránt nyitott vállalatok ezekben a hetekben egész közel kerülhettek ahhoz a jövőképhez, ami várhat rájuk az elkövetkezendő pár évben. És ha megértjük, hogy ami most történik, az nem egy átmeneti állapot, akkor azt is látjuk, hogy a fejlődés az egyetlen lehetőség a digitális gazdaság felé vezető úton, ahol eltűnnek mind a fizikai, mind az időbeli korlátok.

A digitális vállalat egyben online vállalat, ami bárhol és bármikor képes fenntartani a működését. Ha sikeresek akarunk maradni a következő időszakban, most kell digitalizálódni!

És hogy merre tovább? Számos trend formálja majd az itthoni piacokat a következő időszakban. Hibrid munkavégzés, vagyis az irodai munka és a home office különböző formái, felhőtechnológia, fokozott adatbiztonság, adatalapú döntéshozás, mesterséges intelligencia, digitális kompetenciák megszerzése és fejlesztése. Nehéz pontosan megmondani, hogy milyen ütemben lesznek képesek magukévá tenni a felsorolt technológiákat a hazai vállalatok, de két dolog biztos: egyrészt folyamatosan alkalmazkodni kell majd a gyorsan változó külső környezethez, másrészt, hogy erre a digitalizáció a legjobb módszer.

A szerző: Gyepes Máté, az Aruba Cloud Magyarország senior marketing managere

vissza a főoldalra

© 2020 © BlazeArts Kft. Minden jog fenntartva